Skyggesidene til Høysensitive

Av og til får jeg spørsmål fra mine høysensitive kunder; Går det ikke an å skru av denne sensitiviteten? Mange opplever den som veldig slitsom. Av og til når jeg snakker med ikke-sensitive får jeg spørsmålet; Kan dere ikke bare ta dere sammen? Skyggesidene til oss høysensitive, er nok det som gjør at vi skulle ønske at denne sensitiviteten forsvant. Men min erfaring er at jo mer vi forstår om dette temaet, jo enklere blir det å leve med, både for oss som er høysensitiv og for miljøet rundt oss. Høysensitivitet er en velsignelse, ikke en forbannelse. Vi må bare lære oss å ta hensyn til den, og vi må slutte å prøve og være slik som de 80% av befolkningen som IKKE er høysensitiv.

Les også: Hva er dine styrker som høysensitiv

  • En av våre skyggesider er at vi blir lettere overstimulert enn andre mennesker. Vi har et sansesystem som jobber mye dypere enn hos andre. Det betyr at vi tar inn mye mer informasjon som vi bruker energi på å bearbeide. Vi opplever lyder og store menneske mengder som mye mer støy enn hva andre gjør, noe som kan tappe oss for mye energi. Da tenker jeg ikke bare på støy i form av lyd, men også den mer usynlige støyen i energien som oppstår når mange mennesker møtes. Mer bevegelse, vår konsentrasjon som får med seg hver minste lille detalj, og er nødt til å bearbeide alt dette.

Vi høysensitive kan ha høy arbeidskapasitet, og kan jobbe hardt i timesvis under rolige omgivelser, og fortsatt ha energi igjen. Men vi kan også oppleve å sitte passivt uten å jobbe i omgivelser med mye støy, og blir fullstendig utmattet. Vår sensitivitet gjør at det foregår en mye større indre prosess i oss, som gjør at det koster oss mye mer energi å delta på mange av de aktivitetene det forventes at vi deltar i. 

Bare det at vi blir mer bevisst på hvordan vi selv fungerer, kan hjelpe oss å ta hensyn til denne sensitiviteten slik at vi kan fungerer godt og unngå å bli overstimulert. Å sørge for å få litt alenetid (stilletid) hver eneste dag, kan være et slikt grep.

 

  • En annen av våre skyggesider er vår evne til å bli overveldet. Vår følsomhet gjør at vi trenger en mer trinnvis tilnærming til de oppgavene som skal gjøres. Mange kan derfor se mørkt på det å begynne på store omfattende utdanninger, og velger kortere utdanninger eller kurs isteden.  

Et eksempel på det å bli overveldet, var da jeg møtte ei dame (som jeg kjente litt fra før) på butikken. Jeg hadde vært å handlet mat for hele uken, noe som betydde ca 5-6 bæreposer med mat. Mens jeg sto å betalt kom denne damen bort til meg og hadde tydelig lyst til å hjelpe meg med å pakke alle disse varene ned i poser. Men hun ble fullstendig overveldet over mengden med varer. Hun surret rundt meg, og beklaget seg stadig over at hun ikke greide å hjelpe til, og viste tydelig at dette plaget henne. Jeg spurte henne derfor om hun bare kunne sette melkekartongene i en pose, det kunne hun. Deretter ba jeg henne om å legge kjøttpålegget i posen sammen med melken. Det kunne hun også. Slik pakket vi ned alle varene sammen, steg for steg. Og damen var glad og fornøyd for å ha fått vært til hjelp.

 Denne metoden brukte jeg også på mine høysensitive barn, da de var små. Når jeg ba de gå å rydde rommene sine, ble det en alt for overveldende oppgave. Men når jeg ba de gå å rydde sammen alle bøkene sine og sette dem i bokhyllen, så gjorde de det. Etterpå kunne jeg be de rydde sammen alle legoklossene og legge de i kassen, slik fungerte ryddingen mye bedre. Denne metoden kan vi bruke på oss selv i arbeidslivet også, når arbeidsmengden blir for stor. Fokuser på en arbeidsoppgave om gangen, steg for steg. Multitaske fungerer dårlig for oss høysensitive, det fører oss ofte til utbrenthet.

 

  • Konfliktsky er en skyggeside mange høysensitive kan kjenne seg igjen i. Vi kan rett og slett oppleve det å stå i konflikt med andre, som fysiske smerter i kroppen. Vi trenger ikke en gang å være direkte innblandet i konflikten for å oppleve det slik, bare det å være i samme rom med noen som krangler kan oppleves smertefullt. Dette gjør at vi ofte bygger opp livet vårt rundt det å slippe å havne i konflikt med andre. Det kan ofte innebære at vi må forsakre mye, og ender gjerne opp som offer i de ulike sakene.

Vi høysensitive trenger å lære oss og sette grenser for andre på en god og rettferdig måte (ellers ender vi opp med dårlig samvittighet). Da får vi stoppet hendelsene før de ender opp i konflikt, og vi får stoppet hendelsene før vi selv ender opp som offer.

 

  • Perfeksjonisme er også en av våre skyggesider. Vår evne til å oppdage selv de minste detaljer, gir oss også evnene til å finne feil. Dette kan gjøre oss ganske kritiske til oss selv, noe som gjør oss til perfeksjonister. Dette igjen kan gjøre det vanskelig for oss høysensitive å motta kritikk fra andre. Vi er så strenge mot oss selv, at når vi opplever det samme fra andre blir det rett og slett for mye for oss.

Vi høysensitive trenger å jobbe med selvfølelsen/selvkjærligheten vår. Bli flinkere til å verdsette det vi gjør og den vi ER. Slik at vi blir mer fornøyd med oss selv. Vi trenger også å lære oss hvordan vi reparere de sårene livet har påført oss. Det er egentlig noe alle mennesker trenger, også de ikke-sensitive. Men pga det følsomme nervesystemet vi høysensitive har, er det grunn til å tro at vi bærer med oss flere sår enn hva de ikke-sensitive gjør. Dette vil også hjelpe oss med å fjerne press og stress fra livet vårt. Mange høysensitive lever under et stort press og stress for å prestere godt nok. Slik at de føler seg god nok, blir akseptert og slipper smerten med å bli kritisert eller falle ut av miljøet.

I morgen er det Verdensdagen for Psykisk helse! Hjelp til å spre informasjonen om høysensitivitet. Jo, mer samfunnet lærer om dette, jo mer tillatt og lettere blir det å være høysensitiv.

Varm klem fra

Turid, Høysensitiv Coach og Mental Trener

Click Here to Leave a Comment Below

Leave a Comment: